Uutisia
MEDIALLE

Tarjoamme erityisosaamistamme median käyttöön ilmalämpöpumppuihin liittyvissä asioissa. Tiedusteluihin vastaa toimitusjohtaja Jari Yliniemi, jari (at) teamtech.fi, 050 3571728.

Ilmalämpöpumppu kiukutteli. Se ei lämmittänyt eikä viilentänyt kotia. Se vain puhalsi.

Huoltomies tuli paikalle ja vahvisti, että kompressori oli rikki ja kylmäaine oli vuotanut pois koneesta. Vika ei ollut käyttäjässä tai asentajassa, vaan koneessa.

”Tiesittekö, että vakuutusyhtiöltä voi saada tästä korvausta?” huoltomies kysyi.

Huoltofirma lähetti laskun mukana lausunnon viasta vakuutusyhtiölle ja kertoi vaihtoehdot.

Malliin ei saanut enää uutta ulkoyksikköä. Vaihtoehtoina oli vaihtaa kompressori tai ostaa uusi ilmalämpöpumppu. Koska laite oli jo kahdeksan vuotta vanha, huoltoliike suositteli uutta konetta.

Ilmalämpöpumppu kiukutteli. Se ei lämmittänyt eikä viilentänyt kotia. Se vain puhalsi.

Paperit lähetettiin vakuutusyhtiölle.

Vakuutusyhtiö maksoi asentajan vianhakukäynnin kokonaan ja lupasi maksaa myös kompressorin.

Kotiin ostettiin uusi laite, vaikka se tuli korjausta kalliimmaksi. Vakuutusyhtiö hyvitti 2 300 euron laskusta 600 euroa eli kompressorin verran.

Oli toinenkin ongelma. Koska pumpulla viilennetään kesällä kotia, sen sisäosiin kertyy kosteutta. Kosteudessa voi kasvaa pöpöjä.

Huoltomies kertoi, miten he puhdistavat laitteen ja mitä se maksaa.

Aika kallista. Vakuutusyhtiö tuskin korvaa puhdistusta?

”No ei, mutta huollosta saa kotitalousvähennyksen”, asentaja antoi vinkin.